Hír: 5MHz-es kísérleti engedély
(Kategória: Új frekvenciaspektrumok megszerzésére irányuló nemzetközi és hazai hírek)
Küldte: HRKAdmin
2016 Június 04 Szombat - 15:06:05


Az ITU World Radiocommunications konferencia, a WRC 15 2015 November 27-n elfogadta a 5351,5–5366,5 kHz spektrum másodlagos jelleggel rádióamatőr célra történő felosztását. A 2017. január 1-én hatályba lépő szabályozás nemzeti hatáskörbe rendelte az ITU rendelet végrehajtását.
Ezt megelőzően idén június 1 és augusztus 31 közötti időszakban az NMHH 70 hazai rádióamatőr állomás részére kísérleti rádióengedélyt adott a 60m sáv használatára.
 
 
http://www.mrasz.hu/images/5MHz/5MHz_01.jpg
http://www.mrasz.hu/images/5MHz/5MHz_02.jpg
 
 
A Háros Rádióklub négy tagja vesz részt a kísérletsorozatban: HA5XA, HA5OT, HA7RY és HA5TI
 
Eddig egyvalakiről tudok, aki 5MHz-re épített antennát. Ő HA8MV, Gabi barátunk. Egy dipólt rakott ki, majd beszélgetésünk során hallott a függőleges moxonról, amit meg is épített. Ottó majd elmeséli a saját tapasztalatait a kitelepülésen használt moxonnal kapcsolatban, no és egy nem szabványos hívójel okozta meglepetésről … biglaugh.png HA7SO telepített és üzemeltet egy jeladót JN97LE34sf QTH-n, 50W teljesítménnyel az 5.352,5 kHz-en.
 
Nagy tervekkel indultam, ami antennaépítést takart, de nem sok lett belőle. A kísérletben részt vevők sok szép qso-t csinálnak, komoly DX eredményekkel. Az eredeti cél, az NVIS vizsgálat, hazai összeköttetések létesítésének lehetősége, napszaki terjedés vizsgálata picit háttérbe szorult. A sáv a kora hajnali órákban és napnyugta környékén szinte zajmentes, 1000km körüli qso-k létesítése nem gond. Belföldi kapcsolat létesítésére a reggeli, kora délutáni órák mutatkoznak megfelelőnek. (akármilyen kihangolt sugárzóféleséggel, két NVIS antenna ritkán találkozik , erről szintén Ottó és Gabi tud számot adni ).
 
A sáv kis kihasználtsága miatt, kiválóan alkalmas WSJT qso-k létesítésére. Gyakran hallhatók nem szabványos digitális jelek, nem rádióamatőr adásból származó jelek, ezek katonai felhasználói a sávnak. Nem ismert előttem, hogy ebből gond adódott volna. A másodlagos felhasználók ilyenkor frekvenciát tudnak váltani. A rádióink ugyan dolgoznak ezen a frekvencián is, de hasonló a helyzet, mint 70Mhz-en, nem optimális a vevő sávszűrője, az S méter teljesen vad értékeket mutat.
 
Nagyon örömteli, hogy az NMHH pozitívan áll a kísérleti engedélyhez és széles keretek között próbálkozhatunk. Több célzott kísérlet kellene a sima qso-zás mellé.
73 DX Pista HA5TI

Beküldte ha5ti



Ezen hír származási helye:
( http://www.ha5hrk.hu/e107/news.php?extend.579 )